Späť na blog
Rozhovory

Lektor Martin Briatka: Správny programátor verí, že na každý problém existuje riešenie

Martina Baumann
30.09.2017
9 minút čítania
Lektor Martin Briatka: Správny programátor verí, že na každý problém existuje riešenie
Martin Briatka je úspešný softvérový inžinier, ktorý už má čo-to za sebou a určite aj čo-to pred sebou. Najnovšie napríklad prezenčný kurz Web Developer v Bratislave. Martin je totiž náš nový lektor, ktorého vám chcem predstaviť. Vo svete programátorov je ako ryba vo vode, programovanie je jednoducho jeho život. Na jeho kurze Ťa naučí všetko a aj čosi viac - ako sám hovorí,  naučí Ťa to, čo žiadna kniha - prípady z reálneho života programátora.

Ako si sa dostal k programovaniu? Čo ťa k tomu viedlo? 

K počítačom mám blízko už od detstva. Čo si pamätám, vždy sme mali doma nejaký počítač, aj keď ešte neboli tak rozšírené ako dnes. S IT gramotnosťou som teda problém nikdy nemal. Čo sa programovania týka, to si pamätám presne, keď som doma objavil vytlačený tutoriál na programovanie web aplikácii v PHP. Bolo to na konci deviateho ročníka ZŠ. Dodnes si pamätám, s akým úžasom a zatajeným dychom som to čítal. Otváral sa mi nový svet možností, svet programovania a mňa to fascinovalo.  

Čím sa presne zaoberáš? 

Momentálne venujem 150 percent pracovného času slovenskej firme GreenWay, kde pôsobím ako šéf IT oddelenia. Nie sme softvérová spoločnosť, skôr developerská. Budujeme infraštruktúru nabíjacích staníc pre elektromobily a poskytujeme služby nabíjania v strednej a východnej Európe. Pre mňa, ako IT človeka, je táto práca oveľa náročnejšia ako práca napríklad programátora v softvérovej firme, pretože musím ovládať a vedieť sa vyjadriť k celému rozsahu IT oblastí. Kto študoval na vysokej škole informatiku, vie, o čom hovorím. Programovanie je len malá podmnožina, čo musí informatik ovládať. Nakoľko naša oblasť podnikania presahuje hranice Slovenska, vyžaduje sa znalosť business angličtiny na písomnej i hovorovej úrovni.
V pracovnom nasadení - Martin (vľavo).

Ako sa môže niekto stať dobrým programátorom? Čo potrebuje vedieť a čo všetko musí pre to urobiť?

Povedal by som, že programátori sú ľudia s určitými spoločnými vlastnosťami. Na prvé miesto by som určite dal zvedavosť a optimizmus. Totižto správny programátor verí, že na každý problém existuje riešenie a čím viac sa problém javí ako náročný, tým je pre neho zaujímavejší. Na druhé miesto dávam (aspoň čiastočný) introvertizmus. Pretože na dosiahnutie cieľa (rozumej návrh, analýzu, implementáciu a testovanie aplikácie alebo jej časti) musí programátor pracovať sám bez toho, aby upadal do spánku alebo horšie, do depresie. 
Takže k Tvojej otázke, ak sa chce niekto stať dobrým programátorom, je dobré, ak má vyššie popísané vlastnosti a musí ho to predovšetkým baviť. A to, či niekoho baví programovanie, je podľa mňa iba otázkou učenia sa. Najlepšie je, rovnako ako pri hocičom inom, ak máš k dispozícii dobrého lektora. S lektorom sa učíš oveľa rýchlejšie a zábavnou formou. Vie Ti ukázať veci z praxe a povedať zaujímavosti zo sveta programovania, o ktorých sa v tutoriáloch na internete určite nedozvieš. 

A čo by si poradil tým, ktorí nemajú žiadne skúsenosti, ale chceli by nejako začať? 

Vlastne to isté, čo som už spomínal. Najlepšie je mať dobrého lektora, s ktorým ide všetko ľahšie a rýchlejšie. Nehovorím, že to musím byť práve ja 😊. Samozrejme, stáva sa, že na kurz príde človek, ktorý nemá absolútne žiadne skúsenosti a teda nevie, čo ho čaká. V takomto prípade sa môže stať, že jednoducho zistí, že to nie je pre neho to pravé. Čo je ale tiež super, pretože inak by možno zabil oveľa väčší čas samoštúdiom a zistil by to isté. A ešte jedna dôležitá vec, nepreháňať to! Hlava človeka nevydrží dlhodobú mentálnu záťaž, preto treba prácu za PC poctivo striedať s pohybovými aktivitami, ideálne v lese alebo na výlete.
Pre Martina je oddych veľmi dôležitý. Hodiny strávené za PC strieda s rôznymi pohybovými aktivitami.

Sleduješ napríklad aktuálne trendy, inovácie? Máš nejaký vzor z tejto oblasti, ktorý sleduješ a možno sa niečo od neho učíš?

Poviem pravdu, že nie. V záložkách prehliadača mám samozrejme uložených kopu zdrojov na rôzne zaujímavé články k programovaniu. Väčšinou sú to praktické tipy a návody ako riešiť neštandardné situácie, ktoré sa mi páčili a chcel som si ich uložiť. Ja vlastne ani nemám čas na to, aby som si čítal o novinkách a trendoch. V praxi sa mi osvedčilo, že každá novinka alebo zaujímavosť, ktorá stojí za povšimnutie, sa ku mne dostane bez toho, aby som ju vyhľadával. Vzorov mám hneď niekoľko, sú to živí ľudia, ktorých osobne poznám a naučili ma veľa. Napríklad to, ako efektívne rozmýšľať pri hľadaní chyby v systéme, ktorý sa o hodinu odovzdáva zákazníkovi. Inšpiratívnym vzorom sa snažím byť aj ja pre svojich študentov. 

V Learn2Code robíš lektora. Trošku nám predstav, o čo ide? 

V mojom prípade ide o prezenčný kurz s názvom Web Developer s dĺžkou 12 týždňov. Kurzy bývajú dvakrát týždenne po tri hodiny. Kurz je určený pre záujemcov o programovanie, ktorí už majú základy tvorby web stránok zvládnuté. Pod základmi rozumej HTML a CSS. A samozrejme, nesmie chýbať chuť učiť sa. 

Prečo si sa rozhodol pre Learn2Code? 

Dôvodov je určite viacero. Learn2Code už má svoje meno, nezačína od zelenej lúky. Má výborné priestory na výučbu a v neposlednom rade, zakladatelia Rado a Marián sú mne sympatickí ľudia, ktorí pracujú aj na neziskových vzdelávacích projektoch a stále vymýšľajú niečo nové. 

Čo ťa najviac baví na tvojej práci? Máš nejaký obľúbený task, ktorý robíš najradšej? 

Na svojej práci mám najradšej to, že je pestrá. Myslím si, že žiadne dva tasky nie sú úplne rovnaké. Najradšej mám to, keď sa podarí úspešne ukončiť nejaký projekt (alebo jeho časť) a dostaví sa ten dobrý pocit z dokončenej práce, ktorý človeku dodá energiu a nadšenie do novej. Z práce programátora mám najradšej asi analýzu zadania/problému a návrh riešenia. 

Ako hodnotíš programátorov na Slovensku? Je ich dosť? A akí sú z profesionálneho hľadiska? 

U nás máme veľa šikovných ľudí, ktorí vedia rozmýšľať a vedia tvoriť. Programovanie je tvorivá činnosť a ako taká, vyžaduje si tvorivé prostredie. To znamená, že nestačí človeka posadiť za stôl s počítačom a nahádzať mu tasky do Jiry. Treba si ho hýčkať, spraviť mu čisté, kreatívne prostredia, vymýšľať nápadité benefity, poskytnúť mu technologické hračky, atď. Zamestnávatelia to nemajú radi, ale je to tak. Programovanie nie je práca na výrobnej linke. No a tu sa dostávam k tomu, že programátorov je u nás veľmi málo a ešte menej tých dobrých. Zamestnanci fluktuujú, pretože cítia, že chcú niečo viac. Je to téma na dlhšie, nerád by som to teraz rozoberal do hĺbky, dúfam ale, že podstatu som vystihol. 

Máš plány do budúcnosti, čo by si chcel ešte dosiahnuť? 

Mojím jediným plánom je byť dnes lepší, ako som bol včera. Aspoň o kúsok, aspoň sa o to snažiť. Učiť sa nové veci a nikdy si nehovoriť, že som v niečom už dosť dobrý. Svoju prácu sa vždy snažím vnímať ako svoje hobby. A svoje hobby nepokladáme za prácu, všakže. 

Martin, ďakujem Ti za rozhovor. 
Martina Baumann

Som predovšetkým novinárka, pracovala som napríklad v TASR, v Učiteľských novinách, externe spolupracujem s niekoľkými webmi. Venujem sa rôznym oblastiam - v poslednom čase však najmä vzdelávaniu. Nerozumiem IT, neviem naprogramovať webstránku ani mobilnú aplikáciu, napriek tomu o IT rada a veľa píšem. 


Mohlo by ťa zaujímať

Prečo je dobré testovať internety, prezradí náš nový lektor Furby
Rozhovory
23.09.2017
Martina Baumann

Prečo je dobré testovať internety, prezradí náš nový lektor Furby

Predstavujeme Ti nášho nového lektora! Martin Škarbala alebo pre kamarátov aj Furby testuje internety už viac ako osem rokov. U nás je lektorom online kurzu s názvom Automatizované testovanie webu Selenium.  Furby už mal príležitosť testovať nielen pre slovenský trh, testoval hry pre jednu z najväčších európskych lotérii a pracoval tiež na švajčiarskom startupe. O testovaní sa rozrozprával a prezradil aj dôvod, prečo sa vôbec venovať automatizácii testovania. Slovo testovanie v nasledujúcich riadkoch bude často spomenuté, nudiť sa však určite nebudeš, rozpráva naozaj veľmi zaujímavo. A toto je už Furby  👇  [Image] Na začiatok najskôr začnime tvojou prácou. Čo presne robíš? Pracujem ako vývojár automatizovaných testov, čo v preklade znamená, že programujem robota, ktorý pracuje za mňa. Vlastne robotov. Je ich viacero. V súčasnosti vyvíjame a testujeme produkt pre nórske bankovníctvo.  Na akých projektoch si pracoval? Testoval som hry pre jednu z najväčších európskych lotérii (názov neprezradím). Pracoval som aj na švajčiarskom startupe a kope menších projektoch.  A ako si k tomuto vôbec dostal? Čo ťa k tomu viedlo? Internety testujem od roku 2009. Personalisti väčšinou očakávajú klišé odpoveď typu: „Toto povolanie mi bolo súdené, je to splnenie sna, poslanie.“ Ja zvyknem hovoriť pravdu a to, že k testovaniu ma priviedla náhoda a k automatizácii lenivosť. Ale v tomto povolaní som sa našiel. Odmalička som bol kazisvet, čo je celkom užitočná vlastnosť testera. A pomohla mi aj znalosť nemčiny.  Prečo si sa rozhodol robiť lektora v Learn2Code? Chcel som vyskúšať, aké to je niekoho niečo naučiť. Pretože jedna vec je niečo vedieť, ale zložitejšie je, niekomu to vysvetliť jednoducho. Po lopate. A po tom, čo som dostal ponuku od Learn2Code, som neváhal a pustil sa do toho. Videl som veľa zahraničných tutoriálov, ale všetky boli na jedno kopyto. Bolo to iba mechanické vymenovanie príkazov a poučiek bez hlbšieho zmyslu. Nikdy som im nechápal, predstavovali riešenia neexistujúcich problémov. Chcel som to spraviť inak a podľa seba.  Kde berieš inšpiráciu pre svoju prácu? Máš nejaké tipy, ktoré zaručene fungujú? Nič nefunguje zaručene, snáď len haraburdy z teleshoppingu. Páči sa mi kombinovať zdanlivo neskombinovateľné veci (Batman a testovanie). A keďže pracujem hlavou, tak oddych je nevyhnutný. Vtedy sa motám po horách, na bicykli, po záhrade. Ale to je individuálne.[Image][Image] Foto: súkromný archív MŠ (Furbyho) V tejto oblasti je potrebné sledovať aktuálne trendy, inovácie. Ako si na tom ty? Myslím si, že v každej oblasti by človek nemal zaspať na vavrínoch. Rovnako je to aj pri testovaní. Programátorom sa menia technológie a to priamo ovplyvňuje aj testovanie. Ja som na tom rovnako, snažím sa nerobiť stále len s jednou technológiu.  Čo ťa najviac baví na tvojej práci? Máš nejaký obľúbený task, ktorý robíš najradšej? Baví ma vymýšľať, čo všetko treba otestovať a ako to spraviť. Špekulovať. Baví ma programovať. A baví ma, keď počítač pracuje za mňa a ja idem s kolegami na kávu alebo si zahrať futbal.  Čo by si poradil všetkým, ktorí nemajú žiadne skúsenosti v tejto oblasti, ale chceli by nejako začať? Keby mi niekto pred ôsmimi rokmi ukáže JAVU alebo hocijakú databázu, tak vyskočím von oknom a už ma nikto nikdy nenájde. Vtedy by som si ani nepomyslel, že ja budem ten, kto raz bude programovanie resp. testovanie učiť. Môj odkaz je: „Nebáť sa a nedať sa zastrašiť programátormi, ktorí hovoria nezrozumiteľnou rečou. Tester je ten, kto im môže byť opozíciou a to len vlastnou hlavou.“  V čom vidíš výhodu svojej práce? Je v niečom výhodnejšia ako iné zamestnania? Moji kolegovia sú skvelí ľudia, inteligentní. To si vážim asi najviac.  Ďalej je to aj o tom, že je stále sranda. Aj musí byť. Páči sa mi aj istá voľnosť. A občasné cestovanie.[Image] Martin môže aj vďaka svojej práci cestovať. Prácu mu poskytuje určitú voľnosť. Ako je to na Slovensku s konkurenciou? Musíš mať ostré lakte? Testing softvéru bola dosť podceňovaná oblasť. Každý chcel a chce byť developer. Ale kto ich skontroluje? Sadli  by ste do auta, ktoré nebolo overené crash testom? Alebo leteli lietadlom, ktoré nikto neskontroloval? Asi sotva. A softvér je v zásade úplne všade. Najlepším príkladom súčasnosti sú autá, ktoré šoférujú samé, to je pre testera riadna výzva.  Ak by ste chceli nakúpiť v jednom eshope, ale nefungoval by, čakali by ste, kým fungovať začne alebo by ste klikli na druhý výsledok na googli a nakúpili tam? Firmy si začali uvedomovať, že kvalita softvéru je nevyhnutnosť, ak nechcú prísť o zákazníka, dobré meno a peniaze. Testovanie nie je len klikanie a hľadanie chýb. Je to o zabezpečení celkovej kvality sotvéru. Aby bol funkčný, ľahko použiteľný(UX).  Prečo sa venovať automatizácii testovania? Súčasne najznámejšie firmy typu Spotify, Facebook, UBER a podobne vydávajú aktualizácie niekoľkokrát do mesiaca. Je nemožné otestovať všetko manuálne. Automatizácia je preto nevyhnutnosť. Ak by som mal ručne otestovať to, čo za mňa spraví počítač cez noc, trvalo by mi to týždeň a to by som sa asi tisíckrát pomýlil. Cieľom je mať informáciu o stave softvéru čo najrýchlejšie. A automatizácia je stále v rozmachu. Prídete do hotela v Japonsku a namiesto recepčnej vás obslúži robot. Bol som vo výrobnej hale automobilky a bol tam jeden človek. Zvyšok roboti.  Čo tvoje plány do budúcnosti? Zapáčilo sa mi učenie a vymýšľanie, ako podať informácie vtipne. A pri učení sa aj ja veľa naučím. Určite sa tejto oblasti chcem venovať aj nadaľej. Ale chcem sa venovať aj testovaniu a programovaniu. Veď inak by si tí developeri robili, čo by chceli, hotová anarchia. Ale viem aj to, čo nechcem. Nechcem byť takzvaný excel manažér.  A krátky odkaz na záver?Nikdy neverte developerovi, ak vám povie, že u neho všetko funguje. Klame. [Image] Martin, ďakujem Ti za rozhovor.  Ak sa Ti rozhovor páčil, venuj mu 👍  a ak máš na Martina nejakú otázku, napíš ju dole do komentára 👇  
Grafická dizajnérka Veronika opisuje IT sektor ako svet zajtrajška
Rozhovory
10.09.2017
Martina Baumann

Grafická dizajnérka Veronika opisuje IT sektor ako svet zajtrajška

Veronika Nedecká je grafická dizajnérka, pracuje na vlastných projektoch a okrem toho je tiež lektorkou kurzu Visual Design. Svoje začiatky nevnímala ťažko aj vďaka tomu, že mala stále chuť učiť sa niečo nové a ak jej niečo nešlo, skúmala to dovtedy, pokým sa jej to nepodarilo. Táto húževnatosť sa jej v živote oplatila, pretože má prácu, ktorá ju nielen uživí, ale je jej vášňou a záľubou. Sama hovorí, že IT ponúka hlavne voľnosť, vďaka čomu môžete dnes už pracovať v tejto oblasti kdekoľvek na svete, dokonca nemusíte vyjsť ráno z domu, aby ste utekali napríklad do kancelárie.  O svojej práci ti už porozpráva ona sama 👇 Na začiatok sa nám predstav, čo presne robíš a čomu sa venuješ?Na úvod by som chcela poďakovať za možnosť robiť interview. Volám sa Veronika a venujem sa tvorbe kreatívne-digitálneho obsahu. Mojimi nástrojmi sú fotoaparát, počítač a vlastná hlava.  S fotoaparátom sme zžití na plný manuál po stránke fotografie aj videa, výstupy si upravujem pomocou širokej škály produktov od Adobe -ako sú Photoshop, Illustrator, Premiére Pro, After Effects, Animate (bývalý Flash), 3d vizualizácie pokrývam cez kombináciu Rhinoceros a V-ray.  Dva z programov využívame aj na školeniach kurzu VisualDesign v Banskej Bystrici. Celý softwarový mix potom dokáže vyprodukovať niečo takéto 👇 Som hlavne zvedavý človek, to je vlastnosť, ktorá mi dovoľuje do detailu skúmať každý jeden software, pochopiť ho a následne využívať ako svoj nástroj bez technických obmedzení. Ešte aj dnes si ľudia často myslia, že IT je svet mužov. Ako to vnímaš ty? Pracuješ viac v mužskom alebo ženskom svete?Je pravda, že žien v IT sektore je pomerne málo, avšak v oblasti kreatívy čisto mužský kolektív už nebýva pravidlom. Počítačov sa netreba báť, ženské cítenie sa dá nádherné pretaviť do tvorby v rôznych smeroch a často býva veľkou výhodou. Momentálne je to v mojej sfére kolektívovo vyrovnané. Ak by si nerobila to, čo robíš, čo by si s najväčšou pravdepodobnosťou robila? ☺Pomáhala ľuďom myslieť kriticky, dosahovať ciele a nebáť sa zmien. Po tejto stránke som to z časti našla aj v učení. Ak by sa nejednalo o filantropiu, asi by som bola zaviazaná vede. Mám malú úchylku na samoštúdium fyziky, milujem však aj dizajn, auta a hudbu. Ak by existovala profesia, ktorá prepája všetky tieto smery, dajte mi vedieť (smiech). Keď si začínala, bolo to pre teba ťažké? Vedela si si hneď poradiť?Popravde som to nikdy ako ťažké nevnímala. Vždy tam bola chuť učiť sa niečo nové, zvedavosť a trpezlivosť pri riešení problému. Ak mi niečo program neumožňoval, skúmala som to, až kým sa to nepodarilo. [Naša lektorka Veronika a jej žiaci :) v Banskej Bystrici] Čo bolo pre teba najťažšie?Najťažšie? Rozhodnúť sa len pre jeden software, v ktorom by som sa mala vyskillovať a byť špičkou (smiech). Neviem to. Spoznám do hĺbky jeden, nájdem jeho limitácie a chcem viac. Tvorbu vnímam komplexne, nie len jedným smerom. Tu sa prejavuje tá ženská výhoda - cítim to, čo tvorím po každej stránke, preto špecifikovať sa len na jednu farbu dúhy mi ju neumožní vidieť celú.[Veronika (vpravo) je veľká kamarátka s fotoaparátom] Ako to vnímaš pracovne? Máš podľa teba väčšie šance sa zamestnať v IT a nájsť si lepšie platenú prácu?Väčšina procesov sa optimalizuje z mechanických na tie elektronické, preto majú informačné technológie rozhodne budúcnosť. Osobne si myslím, že je jedno, v ktorom sektore sa človek nájde. Podstatne je pracovať v oblasti, ktorá je vašou záľubou a vášňou. IT ponúka hlavne voľnosť, vďaka internetu môžeme pracovať z pláže na Arube, kaviarne, fajnšmekri aj z postele.  Ako reagovali tvoje kamarátky, keď si sa rozhodla študovať a pracovať v tejto sfére? Nikdy som nebola ten typ, ktorý chodieval na kávu s holkami, teda som týmto rozhodnutím prekvapila len veľmi malo žien vo svojom okolí (smiech).  Pracujú aj ony v IT? Keď sa stretnete, rozprávate sa o tvojej práci? Alebo si túto tému nechávaš pre mužský kolektív?Na túto a rôzne iné témy skôr uprednostňujem mužský kolektív, málo žien sa rado rozpráva len o práci. Naplno žijem tým, čo robím, preto som do dámskej spoločnosti skôr tichší spoločník.[Veronika Nedecká] Vidíš výhody toho, že je stále menej žien v IT? Alebo sa už pomer žien a mužov pomaličky vyrovnal?Je ich podstatne menej, lebo toto odvetvie je pre ne relatívne mladé. Ženské myslenie však otvára mnoho dverí, dokáže vniesť do projektov empatiu, ľudskosť a jemnosť, nie len chlad logiky. Myslím, že IT bude ešte pár rokov prevažne mužskou parketou, ale to sa časom zmení. Pýtajú sa ľudia často na tvoju prácu? Stretávaš sa s tým, že by si dievčatá pýtali od teba nejaké tipy a rady?Na prácu sa pýtajú mnohí (nielen baby), rovnako ako sa pýtam aj ja.  Každý chceme vidieť progress na projektoch, preto sú to veľmi plodné konverzácie.  Dostávam mnoho dotazov a vždy sa snažím pomôcť každému, máme si predsa pomáhať. Čo by si poradila dievčatám, ktoré sa nevedia rozhodnúť, či by mali ísť do sveta IT?Ak im nevadia hodiny strávené za počítačom, stačí si už si len vybrať zo širokého spektra možností, ktoré IT sektor ponúka. Je to krásna práca, dokáže priniesť slobodu a realizáciu vlastných myšlienok, ktoré potom môžu  istou formou pomáhajú druhým. Nemenila by som :) Je to svet zajtrajška, kto by v ňom robil predsa nerád. [Veronike to ako lektorke veľmi pristane :)] Veronika bude mať svoj ďalší prezenčný kurz grafiky v Banskej Bystrici od 9. októbra. Takže, ak sa chceš naučiť robiť grafiku a ovládať grafické programy, neváhaj a prihlasuj sa do kurzu ešte dnes. Veronika, ďakujem za rozhovor. Páčil sa ti rozhovor? Venuj mu 👍  Ak máš na Veroniku nejakú otázku, napíš ju dole do komentára 👇  
Všestranný social media manager je na nezaplatenie, tvrdí lektorka Majdži
Rozhovory
03.08.2017
Martina Baumann

Všestranný social media manager je na nezaplatenie, tvrdí lektorka Majdži

Mária Hadzimová alias Majdži pracuje v reklamnej agentúre TRIAD Advertising a popritom je aj našou novou lektorkou online kurzu Social Media Marketing. Sociálne siete sú nevyspytateľné a ako sama hovorí, stále nevieme o nich dosť, aj keď na nich trávime veľa času. Objavujú sa tu nové pravidlá, ktoré treba neustále sledovať. O tom, že sociálne siete a marketing sú jej život, ťa presvedčí už sama Majdži v rozhovore. Majdži tvrdí: Z mojej práce som asi najviac hrdá na celú komunikáciu TATRATEA na Facebook-u, či Instagrame, ktorá mi zároveň robí najväčšiu radosť a je takým mojim "dieťatkom", o ktoré som sa starala úplne od začiatku, odkedy sa dostala pod naše triadovské krídla. Okrem SVK contentu pripravujem aj globálny obsah v angličtine, ktorý potom preberajú partneri z iných krajín. Môžeš sa presvedčiť aj na FB a IG 👇   FB: https://www.facebook.com/tatrateaSK/  IG: https://www.instagram.com/tatrateaofficial/                 Ahoj Majdži, vítame ťa u nás v Learn2Code. Si našou novou lektorkou, tak sa nám na začiatok trošku predstav. Ahojteeee, v prvom rade ďakujem za privítanie a super príležitosť s vami pracovať a odovzdávať budúcim šikovníkom niečo zo svojich skúseností. V skratke o mne, pochádzam z Trnavy, kde som prežila celý život a študentské obdobie až po vysokú, FMK UCM, ktorá mi otvorila dvere do veľkého a fascinujúceho sveta reklamy. Milujem cestovanie, či už po Slovensku alebo po druhej strane zemegule, festivaly, pivko s kamošmi, tanec a detskú radosť z každodenných maličkostí, ktorá zo mňa dúfam, nikdy nevyprchá. [Image] Majdži, zdroj: FB Kde teraz pracuješ? Predstav sa nám aj po pracovnej stránke. Už to budú štyri krásne roky, odkedy sa mi splnil hneď prvý pracovný sen, dostať sa do najúžasnejšej reklamnej agentúry, TRIAD Advertising. Začala som spoznávať vody social media, do ktorých som počas výšky len tak veľmi jemne namočila prsty a učiť sa každý deň nové veci od v tom čase najlepších a jedných z prvých social media managerov na Slovensku vôbec, chalani Ďuri Horný, či Erik Goldschmidt. Na tie časy veľmi rada spomínam. Mám pocit, že to bolo tak pred sto rokmi, social media boli totiž totálne iné ako dnes. Sponzorovanie obsahu ešte nebolo také bežné, resp. reklamné Facebook formáty ešte len prichádzali na Slovensko, čiže dovtedy sa muselo postovať oveľa častejšie, až nejakých 20 postov mesačne. Pre značky bolo vtedy tiež oveľa dôležitejšie ako dnes vybudovať si dostatočne veľkú základňu fanúšikov, aby sa posty mali komu zobrazovať, keďže sa zobrazovali len organicky.  Štyri roky sa niekomu nemusia zdať až tak veľa, ale vo svete social media to znamená, že ste zažili už niekoľko vývojových štádií. Počas tohto obdobia som sa starala o rôzne značky ako Rajo, Poštová banka, TATRATEA, adidas a vyskúšala som si aj team leading jedného z našich social media tímov, ktorého som sa po roku dobrovoľne vzdala. Ozvali sa totiž moje nesplnené cestovateľské sny, ktoré ma zaviedli až do Austrálie. TRIADu som sa ale nechcela vzdať a našťastie ma po návrate prijali s otvoreným náručím a striekajúcim šampanským naspäť. Tomu sa povie happy end, čo? :D  Čo sa ti na tvojej práci páči najviac? To, že je neskutočne rôznorodá a komplexná zároveň a že ma každý deň učí niečo nové. Inak poznáte tento citát, ktorým začína film Moneyball? "It's unbelievable how much you don't know about the game you've been playing all your life." Mickey Mantl síce hovoril o bejzbole, ale mne to celkom sedí aj na social media. Robíme s nimi celé dni a napriek tomu je toho stále tak veľa, čo o nich nevieme. A ak náhodou aj áno, každý deň sa menia a prinášajú do tejto našej hry nové pravidlá. [Image] Majdži, zdroj: FB U nás si lektorkou kurzu Social Media Marketing. Čo ťa priviedlo k tejto myšlienke? Pôvodný podnet prišiel od chalanov z Learn2Code, ktorí mali v pláne spraviť kurz "Online marketing". To je ale tak veľmi široká kategória, že sme sa potom rozhodli vybrať si len jednu časť, logicky takú, ktorá dnes patrí medzi najsilnejšie kanály marketingovej komunikácie, a tou sú, ako už všetci viete, social media.  Čo všetko môže dať spomínaný online kurz tomu, kto sa rozhodne ho absolvovať? Taaaak v prvom rade to bude podľa mňa pre väčšinu ľudí taká "facka", keď zistia, čo všetko práca social media managera obnáša. Celkovo som sa snažila vystavať kurz tak, aby dal človeku najdôležitejšie základy, hlavne čo sa týka social media advertisingu, teda vytváranie a nasadzovanie kampaní. Venujeme sa však aj kreativite vo forme konkrétnych ukážok z praxe, že aký content na Facebook či Instagram patrí, a aký nie, príklady, ako sa dá hrať s jednotlivými formátmi postov, atď. Suma sumárum, po absolvovaní kurzu by mal mať človek našliapnutú cestičku k práci social media managera, či už v reklamnej agentúre, alebo na strane klienta.  Ako by si opísala Social Media Marketing na Slovensku? Je iný napríklad v porovnaní so zahraničím? Určite je rozdiel pracovať s tak maličkým trhom, akým je Slovensko, než s publikom väčšej krajiny. Nemusíme ani chodiť veľmi ďaleko, hneď u bratov Čechov je to o niečom inom, jednak čo sa týka advertisingu, keďže vedia pracovať s vyšším potenciálnym zásahom a inou cenou za interakciu, a jednak samozrejme aj samotný content, ktorý by mal byť vždy čo najviac lokálny. To znamená, že iný typ humoru funguje na ľudí v Čechách než u nás, vedia riešiť iné témy, vyjadrovať sa k vlastným spoločenským udalostiam, tradíciám, kultúre a pod.  Sleduješ aj konkurenciu, aktuálne trendy, inovácie? Ako si na tom? Jasnačka, bez každodennej dávky noviniek zo social media sveta by som ešte teraz písala holé textové statusy. Sledovanie trendov je veľmi veľmi dôležité, a ak ide o social media, tak ešte miliónkrát viac dôležité. Nič nie je totiž staršie ako včerajšia novinka. To znamená, že akonáhle Facebook sprístupní nejakú novú fíčurku, už by sa vám mal pariť mozog nad tým, ako ju čo najskôr využiť pre vašu značku, o ktorú sa staráte. Ide vždy o jedinečnú príležitosť, ako novým spôsobom zaujať vaše publikum na sociálnej sieti ešte predtým, než sa stane bežnou (čiže na druhý deň). Napríklad keď prišiel nový placement reklamy na Instagrame, boli sme medzi prvými, ktorý začali kampane nasadzovať aj na Instagram, a okrem iného sme tak využili to, že sponzorovaného brand contentu tam ešte nebolo až tak veľa, a tým pádom aj cena bola nižšia.  Samozrejme sledujem na sociálnych sieťach aj svetové značky, ktoré sú často studnicou inšpirácie. Napríklad taký Red Bull, čo tí teraz stvárajú na Instagrame, to je radosť sledovať a učiť sa...dokresľovacie súťaže v Stories, alebo rôzne interaktívne srandičky pre ich followerov, no krása.  Dnes je dosť veľa pracovných ponúk v tejto oblasti, na internete alebo na sociálnych sieťach sa to priam hemží s ponukami a pravdepodobne už každá firma potrebuje odborníka na sociálne siete. Vnímaš to tak aj ty? Samozrejme, veď inak by social media manageri neměli co žrát. Ale nie, teraz vážne. Je to špecializácia ako každá iná. Síce ešte pred pár rokmi táto pozícia neexistovala, ale na tom nezáleží, existuje teraz a značky/klienti už našťastie vedia, že ju potrebujú. Tým, že Facebook, a už aj Instagram, sa stali plnohodnotným médiom, ku každému jednému postu by značka mala pristupovať ako k akémukoľvek inému komunikačnému materiálu. Nestačí dať von fotobankovú grafiku a obyčajný copytext. V tej záplave brandovaného contentu musia vyniknúť a zaujať, a na to potrebujú niekoho, kto social media 100%-ne pozná, dennodenne sa im venuje a vie, čo momentálne funguje.  Je to podľa teba dobre zaplatené? Všestranný social media manager je predsa na nezaplatenie!  Na druhej strane komunita týchto ľudí veľmi rýchlo rastie. Napríklad aj na Facebooku denne pribúdajú pracovné ponuky na rôzne Social Media pozície. Je podľa teba dosť kvalifikovaných ľudí práve na tieto pozície? Hmm, netrúfam si to zovšeobecňovať, už to bude nejaký ten piatok, čo som naposledy robila pohovor s potenciálnymi social media managermi. Z vlastnej skúsenosti ale viem, že aj keď človek nemá za sebou zrovna dva roky praxe a doposiaľ spravoval akurát tak svoj osobný profil, dá sa vycítiť, či to má v krvi alebo nie. A ak áno, stojí za to venovať mu svoj čas a doučiť ho veci, v ktorých má možno medzery.  Niekto si môže myslieť, že stačí si založiť účet na Facebooku, vložiť pár príspevkov a fotiek, prípadne si vloží nejaké tie peniaze do reklamy a to je všetko. Považuje sa za odborníka  a vie s ním robiť. Stretávaš sa s tým aj ty? Ani nie, skôr si myslím, že nakoniec tí ľudia väčšinou zistia, že aha, asi je toho viac, čo treba vedieť. Aké sú najčastejšie chyby pri takejto práci? Najväčšia chyba je podľa mňa to, ak sa značka neprispôsobí charakteru konkrétnej social media platformy a produkuje nasilu hlúposti len preto, aby niečo komunikovala. Nechcem teraz ukazovať prstom, ale naposledy ma takto vytočila jedna nemenovaná finančná inštitúcia, ktorá na svoju Facebook page vypostovala post s rôznymi príchuťami zmrzliny a vyzývala ľudí do diskusie, aby im v komentároch napísali, ktorú príchuť majú najradšej. Žiadne napojenie na značku, len zbytočný balast, post, ktorý by mohol použiť ktokoľvek. A aby som vysvetlila aj to prispôsobenie sa charakteru sociálnej siete, značky zabúdajú, že sociálne siete sú tu stále v prvom rade pre ľudí. Preto, ak je napríklad Instagram platformou, kde sa uploadujú krásne autentické fotky a videá z reálneho sveta, prečo by ju mali značky ničiť svojimi pozliepanými grafickými vizuálmi, ktoré patria niekde na reklamný stĺp?  Existuje zlý príspevok a dobrý príspevok? Alebo to záleží aj od toho, ako sa na to pozeráme? Tak tak, záleží od uhla pohľadu. Vieme hodnotiť kreatívne spracovanie postu, na čo sa teda väčšinou pozerám ja, alebo potom z hľadiska toho, ako dobre príspevok performuje, teda, či naň ľudia reagujú a dávajú lajky jak odtrhnutí z reťaze. Za mňa je ale dobrý príspevok každý, ktorý ma pri scrollovaní News Feedu dokáže zaujať na toľko, že sa pri ňom zastavím a venujem mu svoju pozornosť, tzv. "scroll stopper". Pýtajú sa ťa napríklad tvoji priatelia na to, že ako by si mali čo najefektívnejšie nastaviť svoje kampane? Dávaš im rady? A veruže áno. Vidíš, aj to svedčí o tom, že práca social media managera nie je len o bohapustom sedení na Facebook-u. Človek si myslí, že to zvládne aj sám, ale keď príde na lámanie chleba, už aj volá svojmu socialistovi na telefóne. A ja mu, samozrejme keď čas dovolí, rada zdvihnem a poradím. Čo by si poradila všetkým, ktorí nemajú žiadne skúsenosti, ale chceli by nejako začať? Na začiatok by som si určite pozrela nejaký kurz pre začiatočníkov. Inak o jednom dobrom som aj počula, myslím že je od Learn2Code a robí ho nejaká Majdži, vraj to nie je na zahodenie, vyskúšajte. ;)  Čo plánuješ do budúcnosti? Zarezávať v TRIADe, a popri tom zrejme neustále updatovať tento kurz. Keďže, ako som už niekoľkokrát spomenula, social media sa menia každú chvíľu.  Majdži, ďakujem za rozhovor. Páčil sa ti rozhovor? Venuj mu 👍  Ak máš na Majdži nejakú otázku, napíš ju dole do komentára 👇  

Nezmeškaj info o nových kurzoch a špeciálnych ponukách