Späť na blog
Vzdelávanie

Základné pojmy typografie a dizajnu

Tím Skillmea
01.11.2023
8 minút čítania
Základné pojmy typografie a dizajnu
Typografia je umelecký a technický proces usporadúvania písmen, znakov a priestoru v tlačových a digitálnych médiách. Má kľúčový význam pre efektívnu komunikáciu s čitateľmi. V tomto článku sa budeme venovať hlbšiemu pohľadu na tento fascinujúci svet, prinesieme viac informácií o kategóriách písiem, jasnejšie vysvetlíme rozdiel medzi písmom a fontom a preskúmame techniky, ako je kerning a využitie negatívneho priestoru v dizajne.

Základné rozdelenie písiem

Existuje niekoľko hlavných kategórií písiem, ktoré sa v typografii používajú:

1. Serif 

Serifové písmo je tradičné a formálne. Jeho charakteristickým znakom sú malé výstupky na koncoch písmen, ktoré sa nazývajú serify. Tento štýl písma sa často využíva v tlačených textoch, ako sú knihy a noviny. Medzi Serifové písma patrí Times New Roman, Georgia alebo Baskerville.
Serifové písma
Serifové písma

2. Sans Serif

Sans znamená „bez“. Z názvu teda vyplýva, že toto písmo nemá serify. Jeho vzhľad je moderný a jednoduchý. Tieto písma sa často používajú na webových stránkach, pretože sú lepšie čitateľné na obrazovkách. Písma Sans Serif sú napríklad známe Arial, Helvetica alebo Verdana.
Písma Sans Serif
Písma Sans Serif

3. Script

Script písmo sa podobá na ručne písané písmo a je vhodné na použitie v nadpisoch a dekoratívnych prvkoch dizajnu. Jeho čitateľnosť v dlhších textoch je však celkom obmedzená. Medzi Scripty patrí Brush Script, Lucida Calligraphy alebo Zapfino.
Scriptové písma
Scriptové písma

4. Monospaced

Monospaced alebo aj neproporciálne písmo má všetky znaky s rovnakou šírkou. Toto písmo je často využívané pre technické účely, ako sú programovacie jazyky, preotže je prehľadné. Vďaka rovnakej šírke znakov sa dá presne vyrátať, koľko textu sa zmestí na jednu stranu. 
Monospaced písma poznáme v podobe Courier New, Consolas alebo Source Code Pro.
Monospaced písma
Monospaced písma

5. Display 

Display písmo, tiež nazývané nadpisové písmo, je výrazné a obsahuje často umelecké prvky a zdobenia. Používa sa na zvýraznenie dôležitých častí dizajnu, ale zvyčajne sa nepoužíva na dlhšie texty. Patrí sem napríklad Broadway, Cooper Black alebo Curlz.
Display písmo
Display písmo

Je rozdiel medzi písmom a fontom?

Pri typografii sa často stretávame s termínmi „písmo“ a „font“.  Aj keď sa tieto pojmy stali v digitálnej dobe prakticky zameniteľné, naozaj je medzi nimi rozdiel.

Písmo (typeface) vzniklo v časoch kníhtlače ako názov znakov, ktoré zdieľajú spoločný vizuálny charakter. Je konkrétny dizajn znakov, ako napríklad Helvetica alebo Times New Roman.

Fonty sú rôzne varianty toho istého písma, ktoré sa líšia vo veľkosti, hrúbke, štýle a efektoch. Napríklad písmo Helvetica môže obsahovať fonty ako Helvetica Light, Helvetica Regular, Helvetica Bold a Helvetica Italic.

Mini slovník pojmov pre typografiu a dizajn

Kerning

Kerning, často nazývaný aj  "Letter Spacing" predstavuje nastavenie vzdialenosti medzi jednotlivými znakmi špecifického písma. Správne nastavený kerning môže výrazne zlepšiť vizuálny dojem textu.

Kerning pairs sú dvojice písmen, kde existuje riziko, že medzera medzi nimi bude pôsobiť príliš veľká.  Sú to dvojice ako „VA“ „TA“ „To“ „LW“ „FA“... Korektný kerning zabezpečuje proporčné rozloženie priestoru medzi týmito písmenami, čím zlepšuje čitateľnosť a estetický vzhľad textu.

Kerning Zdroj: it-slovnik.cz
Kerning Zdroj: it-slovnik.cz

White Space

Negatívny priestor, známy aj ako white space, je nevyplnený priestor v dizajne. Jeho správne využitie je kľúčové pre dosiahnutie atraktívneho a harmonického dizajnu. Prečo je taký dôležitý? 
  • zlepšuje čitateľnosť - použitie bieleho priestoru na oddelenie blokov textu zjednodušuje čítanie a spracovanie obsahu. Týmto sa zvyšuje aj zrozumiteľnosť  obsahu. Pridávanie priestoru okolo textu tiež robí čítanie príjemnejším pre oči.
  • štruktúruje obsah - pomocou bieleho priestoru sa prvky v dizajne nielen oddelujú ale aj zoskupujú. Divákom tak pomáha lepšie pochopiť vzťahy medzi nimi a organizovať vizuálnu informáciu.
  • zlepšuje užívateľskú skúsenosť - pri digitálnom dizajne môže biely priestor uľahčiť navigáciu a interakciu s webovou stránkou. Vytvára vizuálnu hierarchiu a pomáha používateľom ľahko nájsť informácie, ktoré hľadajú.
  • podčiarkuje dôležitosť - Obvykle, keď chceš niečo nechať vyniknúť, zväčšíš to a robíš to nápadnejším. To isté platí aj pre biely priestor. Čím väčší je biely priestor okolo určitého elementu dizajnu, tým väčší dôraz sa mu kladie.

Pangramy a testovanie písma

Pangram je pomenovanie pre vetu, ktorá obsahuje všetky písmená abecedy. Používajú sa na testovanie písma a zabezpečujú, že všetky písmená sú správne zobrazené.

V anglickom jazyku je známym pangramom veta: „The quick brown fox jumps over the lazy dog.“

V češtine a slovenčine existujú vlastné pangramy, ktoré obsahujú všetky písmená danej abecedy.

Sú nimi napríklad:
„Nechť již hříšné saxofony ďáblů rozezvučí síň úděsnými tóny waltzu, tanga a quickstepu.“

„Kŕdeľ ďatľov učí koňa žrať kôru.“  (V tomto známom slovenskom pangrame však chýba značná časť znakov: áäbcéfghijlĺmnópqsšúwxyýz.)
Slovenský pangram
Slovenský pangram

Lorem Ipsum

Lorem Ipsum je fikívny výplňový text, ktorý sa používa v grafických template-och, infografikách alebo pri webdizajne. Vytvára lepšiu predstavu umiestnenia reálneho textu, ktorý tam v neskôr dopíšete.
 
Predpokladá sa, že vznikol niekedy v 16. storočí keď bol tlačiar požiadaný, aby vytvoril vzorovú knihu, aby demonštroval rôzne typy písma. A keďže bolo Cicerove dielo jedno z najviac publikovaných v tom čase s najväčšou pravdepodobnosťou použil jeho slová a úryvky a náhodne ich skomolil.
 
Lorem Ipsum má v dnešnej dobre už veľa podôb a na inetrnete nájdeš množstvo rôznych zaujímavých generátorov. Viacero z nich nájdeš v Instagramovom poste na našom profile

Zaujímavé fakty o písme

Tu je niekoľko zaujímavých faktov:
  • Johannes Gutenberg, vynálezca kníhtlače, vytlačil prvú Bibliu v písme Textura.
  • Existuje viac ako 200 000 rôznych typov písma.
  • Comic Sans je často považované za najviac nenávidené písmo na svete. Zdá sa, že dokonca ani autor Vincent Connare ho nemá rád. Sám ho použil len raz v živote.
  • Helvetica je latinský názov pre Švajčiarsko.
  • Futura bolo prvé písmo vo vesmíre. NASA použila toto písmo na vyrytie hliníkovej plakety, ktorá zostala na Mesiaci ako memento misie Apollo 11.

Typografia je dôležitým aspektom dizajnu a komunikácie s čitateľmi. Poznanie rôznych kategórií písiem, techník kerningu a využitia negatívneho priestoru v dizajne vám pomôže vytvárať vizuálne atraktívne a efektívne texty. Nezabudnite, že voľba písma a jeho správne použitie môžu mať veľký vplyv na spôsob, akým je váš text vnímaný a komunikuje s čitateľmi.
Tím Skillmea
🥇 Sme jednotka v online vzdelávaní na Slovensku.
Na našom webe nájdeš viac ako 300 rôznych videokurzov z oblastí ako programovanie, tvorba hier, testovanie softwaru, grafika, UX dizajn, online marketing, MS Office a pod. 
Vyber si kurz, ktorý ťa posunie vpred ⏩

Mohlo by ťa zaujímať

Prečo je dôležitý UI a UX design
Vzdelávanie
25.10.2023
Skillmea

Prečo je dôležitý UI a UX design

UX a UI design sú neoddeliteľnou súčasťou tvorby webov, internetových obchodov i aplikácií v prípade, že chcete mať naozaj spokojných zákazníkov. Čo to je UX design a prečo je dôležitý? Ako súvisí s UI designom? To všetko sa dočítate v nasledujúcich riadkoch.  Túžite vytvoriť úspešný web, aplikáciu alebo e-shop? V tom prípade je kľúčové myslieť od samého začiatku realizácie projektu na užívateľa, pretože užívateľský zážitok hrá obrovskú rolu v tom, či bude web, aplikácia alebo e-shop úspešný.  Predstavte si užívateľa, ktorý nakupuje v internetovom obchode a nie je spokojný, napríklad so strohým popisom produktov, obmedzenými možnosťami spôsobu platby, zle navrhnutým alebo nefunkčným vyhľadávaním či zložitým objednávkovým procesom. Čo urobí? Aj keď budete mať v e-shope kvalitné produkty, zrejme odíde a už sa tak ľahko nevráti, nakoľko dané problémy sa automaticky stávajú aj problémami ponúkaných produktov.  Preto je nevyhnutné vedieť tieto ťažkosti nielen identifikovať, ale aj úspešne vyriešiť. Tu sa dostáva na rad UX design, ktorý úzko súvisí aj s UI designom. UI design sa však zaoberá vizuálnou podobou webu, aplikácie či e-shopu.  Nie je vám jasné, čo je UX design a čomu sa venuje UI design? Čítajte ďalej, pretože máme pre vás sumár toho najdôležitejšieho o UI a UX.  Čo je to UX design? Pojem UX design (UX dizajn) sa aktuálne spája najmä s používaním vo virtuálnom svete, no je neodmysliteľnou súčasťou aj toho fyzického. Jeho cieľom je, aby konkrétny produkt čo najlepšie plnil funkciu, na ktorú je predurčený. [Zdroj: pexels.com] Stačí si predstaviť fľašu kečupu známej značky. Tá je vyrobená tak, aby ste mali kečup ľahko k dispozícii bez toho, aby ste ho z nej museli prácne dolovať rôznymi spôsobmi. Alebo internetový obchod, v ktorom si rýchlo, ľahko a jednoducho nakúpite to, čo potrebujete.  Toto je práca UX designera. Jeho úlohou je, aby bol zákazník spokojný, resp. mal čo najlepšiu používateľskú skúsenosť s produktom alebo službou. To dosiahne tým, že sa zamýšľa, ako sa používateľ cíti a aké jednoduché je pre neho splniť požadované úlohy (napríklad pridať kečup do cestovín, či nakúpiť v internetovom obchode).  Prečo je UX design dôležitý? UX design teda možno definovať ako používateľskú skúsenosť. Pod ňu spadajú všetky aspekty pôsobenia koncového používateľa s firmou, jej produktmi a službami. Jeho cieľom je vytvoriť bezproblémový a zmysluplný používateľský zážitok, čomu predchádza pochopenie potrieb používateľov, vykonanie prieskumu a návrh intuitívnych rozhraní.  Nástroje a techniky v UX designe. Čo robí UX designer? Plat UX designera sa môže pohybovať vo výške niekoľkých tisícov eur, pretože zahŕňa, napríklad vývoj stratégie, testovanie, implementáciu i analýzu produktov i služieb.  • Stratégia obsahu sa nezaobíde bez analýzy zákazníkov, auditu obsahu, mapovania či analýzy konkurencie.  • Testovanie a prototypovanie sa skladá, napríklad z A/B testovania medzi umiestnením tlačidiel, rozložením textu či inými prvkami dizajnu, ďalej wireframingu základnej štruktúry návrhov a, samozrejme, prototypovania návrhov na testovanie funkčnosti.  • Pod koordináciu a analýzu patria činnosti v podobe plánovania dizajnu, analýzy návrhov a ich aktualizácia podľa potrieb a sledovanie cieľov a metrík.  • Spotrebiteľský prieskum je o návrhu výskumných nástrojov i analýze údajov z dotazníkov a prieskumov.  Ako sa stať UX dizajnérom? Jednoznačná odpoveď na túto otázku neexistuje, pretože každý z nás má svoju cestu.  • Azda najjednoduchšie je začať literatúrou na túto tému a pustiť sa do samoštúdia.  • V tom vám, samozrejme, pomôžu aj rôzne webináre, školenia, kurzy a podcasty, ktorých je na túto tému neúrekom. Kurzy UX dizajn polopate  a Úvod do UX/UI: Dizajn pre obrazovky v našom podaní sú výbornou voľbou.   • Dôležité je zoznámiť sa s UX nástrojmi, ako je napríklad Figma, Sketch, Adobe, Marvel či Axure. UI dizajn v Sketchi nájdete aj v našej ponuke kurzov. • Svoje vedomosti môžete konzultovať s profesionálmi aj v rámci sociálnych sietí.  • Po získavaní informácií a zručností vám nezostáva nič iné, ako sa pustiť do práce na dizajnovaní vlastných projektov, pri čom sa vám zíde kurz Ako získať prácu UX designera. [Zdroj: pexels.com] Aplikácia Figma a UX UI dizajnS prácou UX a UI dizajnéra sa často spája aplikácia Figma, ktorá dáva UX a UI dizajnérom k dispozícii obrovské množstvo dizajnérskych prvkov, grafík a fotografií. Je to užitočný nástroj, ktorý slúži na vytvorenie návrhu UX a UI dizajnu webu, eshopu či aplikácie.  To znamená, že UX UI Figma sa používa na vytvorenie návrhov a prototypov digitálnych projektov, prvkov rozhrania v podobe ikon, tlačidiel, okien či formulárov i vektorových ilustrácií.  UX design sa dá v skratke zhrnúť nasledovne: • Ide o proces vývoja a skvalitňovania interakcie medzi používateľom a spoločnosťou, resp. všetkými jej aspektmi.  • Sústreďuje sa na celkovú emóciu z používania produktu alebo služby.  • Cieľom je dosiahnuť čo najlepšiu používateľskú skúsenosť.  Čo je to UI design? UI design sa zameriava na vizuálnu podobu produktu alebo služby. UI designer teda rieši, ako vyzerá produkt, služba, celkové prostredie alebo iba určitý konkrétny prvok, s ktorým sa používateľ stretáva. Nerieši, ako fungujú.  Z toho vám je zrejme jasné, že UX a UI design sú neodmysliteľne spojené. Predstavte si opäť fľašu kečupu, ktorá je vizuálne atraktívna, ale kečup z nej dostanete iba tak, že ho musíte “vyklepať”. To znamená, že iba dokonalý vzhľad ani zďaleka pre dosiahnutie úspechu na trhu nestačí, dôležitá je funkčnosť produktu či služby.  Načo slúži moodboard v UI dizajne?Moodboard a UI design spolu úzko súvisia, pretože jej úlohou je dostať UI dizajnéra do správnej nálady a ukázať mu smer, ktorým sa v rámci konkrétneho projektu v UI dizajne vydať.  Moodboard (tabuľa nálady) je akousi ukážkou pocitov, nálad a asociácií, ktoré zanecháva produkt či služba vo fyzickom či digitálnom svete tvorená kolážou obrázkov, vzorov, textúr a fontov.  Rozdiely medzi UI a UX design UX dizajn je o používateľskej skúsenosti a UI dizajn o vizuálnej podobe produktu a služby, čo sú zároveň dva najväčšie rozdiely medzi nimi. Aké sú ďalšie?  • UX design si na prvý pohľad nevšimnete, pretože je o vašej skúsenosti ako používateľa (dostatočné popisy produktov, jednoduché vyhľadávanie, praktický spôsob objednávania a pod.).  • UI design vám hneď udrie do očí, nakoľko je o vizuále, konkrétne o návrhoch prvkov, animácií a rozličných interakcií s cieľom doplniť UX design.  • UX dizajn je o celkovom pocite, UI dizajn o vzhľade.  • UX dizajn sa zaoberá návrhom a vylepšovaním interakcií medzi používateľom a produktmi a službami tak, aby splnil jeho požiadavky.  • UX aj UI design sa sústreďujú na používateľov, splnenie ich potrieb a cieľov. To znamená, že UX a UI dizajnéri môžu pracovať na rovnakom produkte, avšak ich ciele a povinnosti v tomto smere sú odlišné. • UX dizajn sa používa vo fyzickom i virtuálnom svete, UI dizajn patrí do virtuálneho sveta, teda webov, aplikácií či eshopov.  • UX designer sa na produkt či službu pozerá z vyššej úrovne, čím zabezpečuje celkovú pozitívnu používateľskú skúsenosť, UI designer sa sústreďuje na detaily. Chcete sa stať v oblasti UX a UI designu profesionálom? Dávame vám do pozornosti naše kurzy zamerané na túto oblasť. 
Zoznam 7 najlepších alternatív ChatGPT
Vzdelávanie
19.10.2023
Skillmea

Zoznam 7 najlepších alternatív ChatGPT

Od svojho verejného spustenia na konci roku 2022 získal ChatGPT obrovskú popularitu. Vyvinutý spoločnosťou OpenAI, ChatGPT je pokročilý konverzačný AI agent, ktorý vie rozumieť a generovať ľudský text. Jeho široké možnosti uplatnenia robia ChatGPT najrýchlejšie rastúcou webovou aplikáciou. Za len dva mesiace získal až 100 miliónov používateľov. Ak máte záujem o hlbšie porozumenie potenciálu ChatGPT, odporúčame preskúmať náš kurz s názvom 'ChatGPT: ľahko a rýchlo.' ChatGPT, považovaný za vedúci generatívny nástroj AI, však predstavuje iba vrcholceho ľadovca. V dnešnej ére revolúcie v oblasti AI existuje mnoho ďalších nástrojov novej generácie, ktoré stojí za pozornosť. V nasledujúcom zozname vám predstavíme 7 z najlepších alternatív k ChatGPT. Argumenty pre využívanie alternatív k ChatGPTAj keď sú prednosti ChatGPT nesporné, stále existujú viaceré dôvody na zahrnutie iných generatívnych systémov AI do vášho portfólia: 1. Presnosť ChatGPT. Napriek svojmu úžasnému výkonu v širokej škále prípadov použitia nie je ChatGPT nepriestrelný. Ako každý iný veľký jazykový model (LLM), presnosť ChatGPT závisí od jeho tréningových údajov. Ak sú informácie použité na školenie ChatGPT nepresné, aktualizované alebo neobjektívne, môže to viesť k nezrovnalostiam v odpovediach alebo generovaní textu. 2. Nedostatok údajov v reálnom čase. ChatGPT nemá prístup na internet (koncom septembra 2023 bolo oznámené, že ChatGPT plus a Enterprise budú mať prístup na internet). To znamená, že nemôže poskytovať informácie v reálnom čase, ako sú najnovšie správy alebo dnešné počasie. Je to preto, že ChatGPT je model spracovania jazyka, nie vyhľadávací nástroj. 3. Rozpočet. ChatGPT má bezplatnú verzu. Ak chcete využiť potenciál ChatGPT, OpenAI ponúka aj prémiovú verziu s názvom ChatGPT Plus. Pre mnohých však môže byť prémiová verzia príliš drahá. 4. Dôveryhodnosť a autentickosť. Jednou z najväčších sťažností na ChatGPT je, že neposkytuje zdroje, poznámky pod čiarou ani odkazy na informácie, na ktorých sú založené jeho odpovede. To môže byť obzvlášť problematické vo vedeckom alebo výskumnom kontexte. 5. Dostupnosť. Spracovanie požiadaviek od miliónov používateľov súčasne môže spôsobiť prekročenie kapacity ChatGPT, čo vedie k pomalému výkonu alebo dokonca neprístupnosti služby, ako sa už v minulosti stalo. 6. Obmedzené informácie o konkrétnej doméne. ChatGPT bol vyškolený v obrovskom texte z rôznych internetových zdrojov. Napriek veľkému množstvu informácií má ChatGPT problémy pri riešení špecifických tém, takže je v týchto scenároch dosť zbytočný. Prehľad top alternatív k ChatGPTV tejto časti nájdete náš zoznam 7 najlepších alternatív ChatGPT. Každý nástroj AI je sprevádzaný stručným popisom a jeho výhodami a nevýhodami. 1. Bing AIChatGPT, ktorý bol vyvinutý s podporou spoločnosti Microsoft, nadviazal na svoj úspech tým, že sa stal súčasťou vyhľadávacieho nástroja Bing od Microsoftu. Bing, ktorý je teraz poháňaný GPT-4, novým modelom veľkého jazyka novej generácie (LLM), predstavuje výrazný pokrok oproti predchádzajúcemu GPT-3.5, ktorý poháňal ChatGPT. Taktiež sa v ňom nachádza Dall-E 2, model na konverziu textu na obrázky. To umožňuje Bingu reagovať na otázky používateľov nielen textom, ale aj obrázkami. Hlavnou výhodou Bingu je jeho schopnosť poskytovať aktuálne výsledky s citovanými zdrojmi, čím zabezpečuje dôveryhodnosť informácií. Bing je k dispozícii zdarma, ale existuje obmedzený počet dotazov, ktoré môžete počas jednej relácie vykonať, a niekedy môže dochádzať k pomalému načítaniu stránok. Rovnako ako u každého iného modelu veľkého jazyka, aj Bing môže občas poskytovať nepresné alebo skreslené výsledky. [Bing AI] 2. Google Bard Bard, považovaný za hlavného rivala ChatGPT, je generatívny nástroj AI vyvinutý spoločnosťou Google. Najnovšia verzia Bard je založená na modeli jazyka Google PaLM 2, ktorý ponúka lepší výkon pri uvažovaní, kódovaní a viacjazyčných schopnostiach. Je vhodný pre kreatívne úlohy, poskytuje citované zdroje a je dostupný zadarmo. Napriek najnovším vylepšeniam je Google Bard stále v plienkach a poskytuje len zlomok svojho plného potenciálu. V nadchádzajúcich verziách zahrnie Bard do svojich odpovedí multimodalitu, kombinovanie textu a obrázkov. Rovnako tak budete môcť do výziev zahrnúť obrázky. Tiež integrácia Bard s ďalšími nástrojmi Google, ako je Google Lens, sľubuje neuveriteľné výsledky.[Google Bard] 3. ClaudeClaude, vyvinutý spoločnosťou Anthropic podporovanou spoločnosťou Google, je asistent AI novej generácie, ktorý bol starostlivo navrhnutý podľa ústavných princípov AI, aby sa zabezpečilo, že bude poskytovať iba užitočné, čestné a neškodné odpovede. V súčasnosti existujú dve verzie tohto nástroja: Claude 2 a Claude Instant. Prvý z nich je výkonnejší model, ktorý vyniká v širokej škále úloh od sofistikovaného dialógu a tvorenia kreatívneho obsahu až po podrobné inštrukcie. Ten je rýchlejší, lacnejší, ale stále veľmi schopný model, ktorý dokáže zvládnuť celý rad úloh vrátane neformálnych dialógov, analýzy textu, sumarizácie a porozumenia dokumentu. Oba modely je možné prispôsobiť vašim potrebám pomocou výzvy. Claude je možné použiť na vytváranie nadväzujúcich aplikácií prostredníctvom jeho API. Táto možnosť je však obmedzená len na určitý počet používateľov, takže adopcia nástroja je stále v začiatkoch. Ak si to chcete vyskúšať zadarmo, aby ste mali prehľad o tom, ako to funguje, môžete ho použiť s Vercel AI Playground, Poe a Slack. [Claude] 4. PerplexityPomocou OpenAI API je Perplexity AI vynikajúcou alternatívou k ChatGPT. Perplexity, navrhnutý podľa minimalistického tmavého rozhrania, ponúka skvelý konverzačný zážitok. Nemusíte si ani vytvárať účet, aby ste mohli používať jeho bezplatnú verziu, ktorá využíva technológiu GPT-3. Perplexity prichádza s niekoľkými skvelými funkciami, ako sú vlákna, ktoré vám umožňujú vrátiť sa k predchádzajúcim konverzáciám s Perplexity, a zameranie vyhľadávania, ktoré vám umožňuje doladiť vyhľadávanie zúžením zdrojov. Okrem toho je Perplexity koncipovaný tak, aby riešil problémy s autenticitou a autorskými právami ChatGPT, pričom vo všetkých svojich odpovediach uvádza zdroje.[Perplexity] 5. Amazon CodeWhispererĎalším nástrojom v oblasti asistentov kódovania AI, ako je GitHub Copilot, je Amazon CodeWhisperer. CodeWhisperer, vyškolený s rozsiahlym súborom open source kódu a kódu hosteného na serveroch Amazon, pomáha vývojárom s odporúčaniami pre kódovanie, bezpečnostnými kontrolami a oveľa viac. Ako produkt Amazonu je CodeWhisper obzvlášť vhodný pre vývojárov pracujúcich so službami Amazonu, hoci sa dá použiť aj v populárnych integrovaných vývojových prostrediach IDE), ako sú JupyterLab, VS Code a PyCharm, a funguje pozoruhodne dobre s Pythonom, Java, a JavaScript. Ďalším skvelým bodom je, že CodeWhisperer môžu vývojári z celého sveta používať zadarmo. Nakoniec stojí za zmienku aj to, že CodeWhisperer poskytuje citácie zdrojov pre generované návrhy kódu, čo je skvelé na poskytovanie priraďovania a zvyšovanie bezpečnosti. [Amazon CodeWhisperer] 6. Jasper AI Ak pracujete v marketingu, SEO alebo inej príbuznej oblasti, Jasper AI je jednou z najlepších možností. Jasper AI, navrhnutý Jasperom, značkovou platformou AI pre podniky, je konverzačný AI chatbot, ktorý vám môže pomôcť pri rôznych úlohách vytvárania obsahu, ako je písanie blogových článkov, brainstorming nápadov na názvy, úprava e-mailov, aby ste prijali určitý tón. alebo písanie milostných listov. Jasper AI využíva kombináciu najlepších LLM vo svojej triede, vrátane modelov OpenAI GPT-4, Claude a Google, a dokáže sa učiť a prispôsobovať sa vášmu hlasu, aby tón vašej značky zostal konzistentný. Ide o vysoko efektívneho pomocníka, ktorý vám môže pomôcť napísať celé časti v priebehu niekoľkých sekúnd, a to vďaka svojim vysokokvalitným šablónam navrhnutým pre viac ako 50 rôznych prípadov použitia. Ďalším skvelým bodom Jasper AI je, že bola vyškolená vo viac ako 30 jazykoch, čo vám umožňuje spúšťať marketingové kampane vo viacerých krajinách. [Jasper] 7. PoeChatGPT, Bing alebo Bard sú skvelé nástroje, ale každý má svoje silné a slabé stránky. Nebolo by skvelé mať všetkých týchto chatbotov na jednom mieste, aby ste medzi nimi mohli bez problémov prepínať? To je myšlienka Poe. Poe, vyvinutý spoločnosťou Quora, používa najmodernejšie modely ako GPT-3.5-Turbo, GPT-4, Claude +, LlaMA 2, PaLM a mnoho ďalších veľkých jazykových modelov (LLM). Ďalej vám umožňuje vytvárať prispôsobené chatboty pomocou inicializačných promptov. Poe je rýchly, ľahko sa používa a poskytuje presné odpovede na základe výziev, ktoré možno preniesť cez rôzne chatboty, ako keby ste posielali rovnakú správu rôznym priateľom na WhatsApp. [Poe] ZáverDúfame, že sme vás inšpirovali nášm zoznamom 7 výnimočných alternatív k AI ChatGPT. Obor umelej inteligencie je v neustálom rozkvete, s novými generatívnymi modelmi AI, ktoré sa predstavujú na trhu takmer denne. Žijeme v dobe vzrušujúcich inovácií, no zároveň sa musíme rozhodnúť z mnohých možností, čo môže byť výzvou. Každý z týchto modelov má svoje silné stránky a obmedzenia. Skúšanie a čítanie recenzií od ostatných používateľov môže pomôcť lepšie pochopiť, ktorý z nich najlepšie vyhovuje vašim konkrétnym potrebám.
Všetko, čo potrebujete vedieť o SEO
Vzdelávanie
13.10.2023
Tím Skillmea

Všetko, čo potrebujete vedieť o SEO

SEO je skratka pre Search Engine Optimization, ktorá predstavuje optimalizáciu pre vyhľadávače.  Čo je to SEO a na čo slúži?Ide o proces zlepšovania viditeľnosti webových stránok vo vyhľadávačoch. Vyhľadávače indexujú obsah webových stránok na internete a umožňujú používateľom vyhľadávať tieto informácie pomocou kľúčových slov, fráz alebo otázok. Medzi svetové vyhľadávače patria Google, Bing alebo Yahoo. V Čechách sa používa Seznam, v Číne Baidu a v Rusku Yandex.  Cieľom SEO je dostať webstránky na čo najvyššie priečky v organických výsledkov vyhľadávania. Tie sa nachádzajú hneď pod platenými výsledkami. SEO zároveň zvyšuje organický počet návštevníkov, zlepšuje kvalitu stránky a jej užívateľskú skúsenosť. Vďaka SEO teda vedia ľudia hľadajúci produkty, služby alebo riešenia pre ich problémy na internete nájsť práve vašu relevantnú webstránku.  SEO je dynamickou oblasťou, ktorá sa neustále mení v súlade s algoritmami vyhľadávačov a meniacimi sa preferenciami používateľov. Okrem toho je to dlhodobý proces, ktorý prináša výsledky až o niekoľko týždňov až mesiacov, avšak prináša na váš web ľudí, ktorí majú záujem váš obsah konzumovať.  Ako sa delí?On-page SEO Už z názvu vyplýva, že sa jedná o optimalizáciu samotnej webovej stránky. Medzi faktory, ktoré patria do on-page SEO patria: • technické faktory - napríklad kvalita kódu, rýchlosť načítania stránky a jej responzivita a štruktúra, titulky, meta popisy, či alt tagy…  • obsahové faktory - dĺžka, originalita a štruktúra obsahu umiestneného na webovej stránke a mnohé ďalšie • user experience faktory Off-page SEOTáto časť sa týka najmä linkbuildingu - budovania spätných odkazov alebo backlinkov z iných spoľahlivých webových stránok. Spätný odkaz je hypertextový odkaz, na ktorý vás po kliknutí presmeruje na inú webstránku. Spätné odkazy, ktoré odkazujú na vašu stránku z iných webov, svedčia o autorite a dodávajú jej dôveryhodnosť “v očiach” vyhľadávača. Tieto spätné odkazy by mali viesť z kvalitných a relevantných stránok.  [Kto je SEO špecialista?] SEO špecialista je odborník, ktorý má znalosti o fungovaní vyhľadávačov. Snaží sa zabezpečiť, aby webové stránky boli čo najvyššie vo výsledkoch vyhľadávania pre relevantné kľúčové slová. Čo robí? • analyzuje webové stránky a identifikuje oblasti na ich optimalizáciu • tvorí analýzu kľúčových slov a hľadá príležitosti pre ich využitie • vytvára a upravuje textový obsah na webových stránkach • linkbuilding = buduje spätné odkazy pre zvýšenie dôveryhodnosti stránky • navrhuje stratégie, analyzuje a reportuje • mnohé ďalšie... Ako sa ním stať? • absolvuj SEO online kurzy, prednášky alebo školenia, ktoré ťa zoznámia so základmi SEO a obsahujú praktické ukážky • nauč sa používať rôzne SEO nástroje • pokús sa optimalizovať vlastnú webovú stránku alebo blog • hľadaj stáže alebo prácu ako asistent v digitálnych marketingových agentúrach • sleduj aktuálne SEO trendy Mini SEO slovníkKľúčové slová (keywords) Sú to hľadané výrazy, ktoré ľudia píšu do vyhľadávacieho poľa. Tie najvyhľadávanejšie kľúčové slová používajú firmy v textoch na svojich webových stránkach, aby sa po zadaní kľúčového slova zobrazili vo výsledkoch vyhľadávania.  Kľúčové slová poznáme short-tailové, ktoré sú zväčša jednoslovné alebo krátke všeobecné výrazy, ako napr. bežecké topánky, notebook, oblečenie. Ich vyhľadávací dopyt je veľký a spolu s ním aj konkurencia.  Long-tailové kľúčové slová sú dlhé a špecifické. Ich vyhľadávací dopyt je nižší ako pri short-tailových, ale aj konkurencia vo výsledkoch vyhľadávania bude nižšia. Long-tailovým ekvivalentom pre bežecké topánky by mohla byť fráza "červené bežecké topánky na dlhé trate".  SERP - Stránka výsledkov vyhľadávaniaStránka, na ktorej sú zobrazené výsledky hľadania vyhľadávača pre konkrétny vyhľadávací dopyt. Titulky a meta popisy (titles, meta descriptions)Titulky a meta popisy majú dôležitú úlohu v SEO a priťahovaní návštevníkov na webové stránky. Sú to prvé informácie, ktoré sa zobrazujú vo výsledkoch vyhľadávania a pomáhajú používateľom a vyhľadávačom pochopiť, o čom vaša stránka je. Ich cieľom je naviesť hľadajúceho užívateľa, aby na váš titulok klikol a dostal sa tak na vašu webovú stránku, k vašim službám alebo produktom. [SERP] Alt text (alt tag)Alternatívny text je vlastne SEO pre obrázky. Opisuje to, čo sa na danom obrázku nachádza aby vyhľadávač mohol zobraziť obrázok z vašej webovej stránky vo výsledkoch vyhľadávania. 

Nezmeškaj info o nových kurzoch a špeciálnych ponukách